Mindfulness en angst

Mindfulness en angst

angst en mindfulness

Regelmatig geef ik met zeer positief resultaat de Mindfulness/ Aandachttraining voor mensen die last hebben van angst en paniek. De deelnemers geven aan dat de angst in die mate gereduceerd is dat ze weer normaal mee kunnen doen in het dagelijks leven.

Angst kan een groot probleem zijn doordat ons ‘alarmsysteem’ steeds geactiveerd wordt. Hierdoor heb je last van klachten zoals onrust, lichamelijke stressreacties piekeren en slecht slapen. Dit is uiteindelijk een situatie die ervoor zorgt dat je zowel geestelijk als lichamelijk weinig weerstand hebt.

Hoe graag je het ook wilt, het blijkt heel moeilijk om zelfstandig te herstellen van angst-gedachten en gevoelens. Vaak ga je óf op de vlucht voor angst of ga je in gevecht met angst. Vluchten probeer je door activiteiten te ondernemen die je aandacht opeisen. Bijvoorbeeld door computerspelletjes te doen. Maar hierdoor verhoog je juist je adrenaline en zal je nog onrustiger worden.
Vechten doe je bijvoorbeeld door te piekeren om zo met je gedachten problemen op te lossen. Helaas blijken de meeste problemen helemaal niet op te lossen door hierover te piekeren. Het angst of paniek gevoel zal hierdoor weer versterkt worden.

De aandachttraining

Door een Aandachttraining leer je niet te vluchten of te vechten maar met aandacht aanwezig te zijn. Die aandacht is er niet alleen voor de mooie aspecten van ons leven maar ook voor je angst en stress.
Wil je hier meer over lezen dan is het boek; Angst beheersen met aandacht heel geschikt.
Nog beter kan je hulp vragen en een Aandachttraining doen. In dit geval is een persoonlijke training het meest geschikt doordat het thema van de training dan aangepast wordt op jou vragen en problemen.

Ik nodig je uit; wacht niet langer bij angst en paniek gevoelens en doe de Aandachttraining/ Mindfulnesstraining bij MindCare in Krimpen aan den IJssel. Neem vrijblijvend contact op.

Comments are closed.

Post Navigation