Relatietherapie bij ziekte

Relatietherapie bij ziekte partnerRelatietherapie:  Hoe je relatie verandert door ziekte

Als ziekte je overkomt en hierdoor je leven verandert is dat een heel proces voor jezelf. Het kan dat de ziekte een enorme impact heeft op je zelfbeeld en wellicht op een stuk plezier en energie in het leven. Tegelijkertijd verandert er ook iets in de relatie  De relatie komt er anders uit te zien. Wat eerst gewoon en vanzelfsprekend was is niet meer. De kleine dagelijkse dingen lopen anders en langzaam beweegt een partner mee. De rollen worden anders ingevuld en de taken worden opnieuw verdeeld.

Een zieke partner. Wat kan er zijn?

We kunnen allemaal ziek worden. Bijvoorbeeld dat een van de partners een langdurige of ernstige ziekte heeft. Denk hierbij aan long-covid, depressie, burn-out, kanker of een angststoornis en ook ziekten zoals MS en diabetes. Dit kunnen dus zowel lichamelijke ziekten als psychische ziekten zijn.

In mijn praktijk kom ik regelmatig tegen dat partners elkaar ergens in de verandering zijn verloren. Dat is ook best te begrijpen.
Soms is er een hele directe verandering en soms sluipt de verandering er langzaam in. Ook op het gebied van intimiteit en seksualiteit heeft ziekte vaak impact. Een ziekte draag je niet alleen. Zeker wanneer het consequenties heeft voor het dagelijks functioneren. Dat vergt voor een partner ook aanpassing en acceptatie. Dan kan het zomaar zijn dat de partner zich meer mantelzorger voelt dan partner.
Het is een hele kunst om je relatie fijn te houden en samen een evenwicht te zoeken tussen zorgtaken en verbinding samen.

Wat helpt om in je relatie bij ziekte verbonden te blijven?

1. Blijf met elkaar in gesprek
  2. Toon begrip voor elkaars verdriet, verandering en rol
  3. Zoek naar wat er nog wel is
  4. Waardeer elkaar en wees zeer spaarzaam met kritiek
  5. Zorg voor fijne en gezellige momenten samen
  6. Probeer (er) ook samen (om) te lachen en het soms ook luchtig te maken
  7. Verdraag wat er is

Relatietherapie bij ziekte

Verbonden zijn bij ziekte kan heel lastig zijn. De relatie kan zomaar zeer scheef groeien. Dat zou jammer zijn. Zeker doordat je juist in deze periode ook heel veel voor elkaar kunt betekenen.
Hebben jullie behoefte aan meer verbinding en samen zoeken naar meer evenwicht ondanks ziekte? Meld je gerust aan en we gaan met elkaar in gesprek!

Comments are closed.