Burn-out coaching

Vernieuwde aanpak burn-out coaching

Burn-out coaching en stress-coaching bevat zes sessies waarin we op zoek gaan naar jouw persoonlijke oorzaken en achtergronden en klachten. In de eerste sessie maken we kennis en gaan we direct aan de slag om duidelijk te krijgen wat er zoals speelt. De focus ligt niet zoals veel mensen denken op stress en ontspanning. We gaan op zoek naar achterliggende patronen en angsten. Door middel van praktische oefeningen, stof tot nadenken en tips zoeken we naar een hele persoonlijke manier om een verdere burn-out te voorkomen en/of te herstellen. We maken een concreet plan van aanpak met veel handvatten voor de toekomst. Het doel is de weg vanuit de burn-out naar jezelf zijn en weer ‘leven’.

Symptomen van een burn-out (met gratis te downloaden meter)

De meest voorkomende klachten bij een burn-out zijn lichamelijke uitputting, niet meer op kunnen laden, niet meer kunnen genieten, concentratie- en geheugenklachten, gevoelens van incompetentie en kwaadheid, gevoel van falen, slaapproblemen, piekeren, gespannen zijn en nergens meer toe kunnen komen.

Daarnaast zijn er ook vaak lichamelijke klachten zoals hoofdpijn, maagpijn en/of spierpijn. Mensen met een burn-out wachten vaak pas tot het moment dat er behoorlijk veel klachten zijn met het vragen om hulp.

Kijk eens op dit document hoe jij op dit moment je klachten kan meten: burn-out meter

Oorzaken bij stress en burn-out.

Vaak denken we dat te veel stress op het werk en/ of in de privésituatie zouden oorzaken van burn-out zijn. Toch is dat vaak niet de belangrijkste oorzaak. Er zijn er allerlei persoonlijke kenmerken die meespelen en welke patronen je jezelf hebt aangeleerd. Een sensitieve persoonlijkheid met een groot verantwoordelijkheidsgevoel en de neiging tot perfectionisme zijn ook risicofactoren. Het zijn vaak de sterkste mensen die hier last van krijgen. Mensen die met hun hart werken, vaak zeer gemotiveerd zijn maar eigen grenzen moeilijk voelen en aangeven hebben een verhoogde kans op een burn-out.

Burn-out kan op elke leeftijd en in elk beroep voorkomen. Toch is het niet altijd duidelijk dat mensen afstevenen op een burn-out. De klachten vaak worden niet opgemerkt en genegeerd. Een (bijna) burn-out vraagt om een goede aanpak. Burn-out coaching voor mannen en vrouwen is voor herstel bij een burn-out en voor het voorkomen van een burn-out met als doel weer ontspannen en genieten.

Hier kan je een filmpje zien van Bart. Hij herkent wat zijn oorzaken zijn en werkt hard aan zijn herstel.

Wat wel werkt bij burn-out: Patronen doorbreken

We maken samen een persoonlijk plan van aanpak.
Onderwerpen die hier aan bod komen zijn bijvoorbeeld; je levensverhaal, je profiel, je patronen en angsten. We werken ook met Mindfulness en je kernkwaliteiten.
Je leert je zelf heel goed kennen en merkt op waar je valkuilen en grenzen zitten. Daarbij versterkt je eigen invloed op situaties vanuit je kwaliteiten.

Tevens biedt ik je ontspanningsoefeningen aan die ertoe leiden dat je lichamelijk en geestelijk leert ontspannen. Ontspannen heb je nodig voor een gezond en gelukkig leven.

Na de zes sessies is er een mogelijkheid om de coaching indien nodig voort te zetten.
Neem contact op voor vrijblijvende informatie.